zondag 8 februari 2009

Hectisch dag in Bloem

Gisteren was een hectisch dagje. Om 7u word ik wakker van 3 luide knallen..Aan wat denk je dan? De uitlaat van een auto ofzo…Er volgen nog 4 knallen. De andere meisjes zijn uit hun raam aan het kijken en gillen.

Wat is er nu gebeurd? Een man aan het tankstation aan de overkant van de straat is wild in het rond aan het schieten op alles wat beweegt! En dat op 100 meter van ons huis he!! Allemaal mensen waren aan wegsluipen. Juist gelijk in de films waren er mensen zich aan het verstoppen achter de openstaande deur van hun auto enz.. Gelukkig heeft de schutter niemand geraakt! Maar stel u voor dat wij daar hadden gezeten! We hebben daar de dag ervoor nog ontbeten ‘s morgens!

Als je zoiets dan verteld op het werk is de meest voorkomende reactie “Welcome to South-Africa!“. Als ze dan zagen dat we wel echt geshockeerd waren, werd er wel gezegd dat dit soort dingen niet op dagelijkse basis gebeurd, maar toch af en toe. Het ergste hebben we dus nu wel gehad.

Om 8 u moesten we in de les zijn. Na wat zoeken zijn we daar een kwartiertje te laat binnen komen. De leerkracht schreef het volgende op het bord.

AIEOU
M
S
L

Daarna begon iedereen klassikaal de klinkers te oefenen voor een mooie uitspraak. Wij voelde ons natuurlijk al randdebielen J “Repeat after me: Maa Mii Mee Moooo Muuuu”
Heel grappig allemaal.

Daarna was het de beurt aan de leerlingen om hun gekozen gedicht voor te dragen en daarna een uitleg te geven waarom zo voor dat gedicht gekozen hadden. 1 meisje leek ons heel arrogant in het begin. Haar kap op in de les, lawaai maken, … Toen ze dan vooraan stond moest ze haar kap afdoen en begon ze haar gedicht. ‘Don’t mother me’ (bemoeder me niet). In haar uitleg begon ze over haar grote zus die altijd alles voor haar beslist. Welke vrienden, welk vriendje, hoe laat thuis enz…Haar zus is vorige maand overleden. Nu heeft ze spijt dat haar zus haar heel haar leven lang om haar bemoederd heeft en ze nooit de kans gekregen heeft om haar eigen kinderen te bemoederen.

Een andere jongen had als gedicht ‘Dear mama’ van Tupac gekozen. Hij mocht kiezen of hij het las of zong… hij begon te rappen en heel de klas deed mee. Dat was wel de moeite J Achteraf vertelde hij dat hij even op het verkeerde pad was geraakt. Hij deed drugs, deed mee aan gangbangs, stal… enz en had dus een tijdje gevangenis gedaan. Zijn mama had hem erdoor geholpen en volgend jaar studeert hij Cum Laude af.

Om maar een beeld te schetsen van de lessen daar he… T voelde voor ons allemaal een beetje aan als gangsters Paradise.

Gelukkig dat we de dag hebben afgesloten in schoonheid J Op mijn stageplaats, het oliewenhuis vond de opening plaats van de ‘transition tentoonstelling’. (Die ik mee heb mogelijk helpen opzetten!) Alle meisjes waren er en al de mensen waar ik overdag mee werk dus ook en het was echt supergezellig. Het oliewenhuis heeft een grote mooie tuin en allemaal (gietijzeren ;)) tuin meubeltjes! Er was een groot buffet voorzien. De high society van Bloem was er aanwezig.

We hebben ook onze nieuwe vriend Putso leren kennen, een artiest die oorspronkelijk van de East Cape is (Port Elizabeth), maar nu dus in Bloem woont. Hij relativeert het allemaal. Het heeft allemaal te maken met Karma, als je een goed persoon bent zal het slechte je niet raken. Je moet positief denken…UHU .. In ieder geval vertelde hij er ook bij dat Bloem 1 van de veiligste grotere Zuid-Afrikaanse steden is en dat we ons geen zorgen moeten maken…

Denk dat mijn eerste blok vrij triestig leek, want ik heb van veel mensen berichtjes gehad dat alles wel goed zal komen en dan ik het gewoon op me moet laten afkomen. Jullie hadden gelijk, voel me al veel beter nu de stage begonnen is, nu heb ik al wat meer bezigheid. En binnenkort doen we ons eerste weekend uitstapje naar Clarence en zijn we even weg van Bloem!

Melanie en de andere meisjes zetten de foto’s op facebook. Voor foto’s moet je dus bij hen zijn!

x

Geen opmerkingen:

Een reactie posten